Sponsorer till små klubbar

Det är inte bara de stora klubbarna som kan locka sponsorer till sina lag. Att få sponsorintäkter är något som även är viktigt för mindre klubbar för att de ska kunna bedriva sin verksamhet med hög kvalitet. Svenska Spel är ett exempel på en viktig sponsor för de svenska landslagen i fotboll, eftersom de bidrar med över hundra miljoner varje år. Sponsorer är inte bara viktigt för att större lag ska kunna överleva och träna, utan en absolut nödvändighet. Detta märks tydligt på de största fotbollsklubbarna runtom i världen som köper spelare för flera miljarder kronor varje år. Sponsorerna får givetvis valuta för sina satsade pengar eftersom miljontals människor ser företagens loggor på kläder och reklamskyltar i samband med matcherna.

Sponsorer som stöttar mindre idrottsföreningar

Sponsorer och mindre lag

När mindre lag försöker knyta till sig sponsorer handlar det givetvis inte om några extrema belopp. När det gäller barn- och ungdomslag kan det handla om små saker som att köpa bollar, utrustning och tröjor till klubbarna. I gengäld får de sponsrande företagen sin logg på tröjan och mycket good will eftersom de stödjer en bra sak.

Ibland hör man kritik från folk som ogillar att sponsorer får allt mer inflytande över klubbar och turneringar. Det är idag vanligt att sponsorer köper namnrättigheterna till hela fotbollsligor eller arenor, vilket en del tycker är att kommersialisera det offentliga rummet. Samtidigt så menar de som argumenterar för sponsorer och namnrättigheter att det är ett enkelt sätt att få in pengar till verksamheten. I Sverige har denna frågan varit lite mer kontroversiell än i andra länder, till exempel England och Danmark där företag sedan länge ägt namnrättigheterna till dessa länders ligor. Det finns också exempel på mindre klubbar som bytt namn så att sponsorns namn ingår i lagnamnet. I vissa fall handlar det dock om väldigt små och lokala företag, vilket kan innebära en win-win för hela samhället eftersom både företaget och klubben kan vara viktiga stöttepelare på orten.